Saturday, October 6, 2007

Kelantan rayakan Aidilfitri bersama semua kaum

Kota Bharu, 6 Oktober - Rakyat Kelantan akan merayakan Aidilfitri sebagaimana lazimnya dengan meraikan seluruh masyarakat termasuk kaum-kaum bukan beragama Islam di negeri ini.

Anggota Exco kerajaan negeri, Dato' Haji Takiyuddin Hassan berkata keharmonian yang wujud membuktikan pentadiran Islam adalah bermanfaat untuk seluruh rakyat dan bukan hanya untuk kepentingan orang-orang beragama Islam semata-mata.

"Suasana hormoni antara kaum di Kelantan kadangkala mengejutkan orang luar yang datang ke sini apabila mendapati dalam satu kedai makan, peniaga berbangsa Melayu dan Cina dapat berkongsi," kata beliau ketika berucap di majlis penyampaian bantuan hari raya untuk golongan miskin di JKR 10 hari ini.

Kelantan yang ditadbir secara Islam kata beliau selalu digambarkan dengan buruk oleh pelbagai pihak dengan anggapan masyarakat bukan Islam hidup tertindas dan berlaku diskriminasi bersifat perkauman.

"Musim perayaaan ini kita dapat saksikan bagaimana kunjung mengunjung berlaku dengan bebas di mana rumah terbuka Aidilfitri akan dikunjungi pelbagai kaum dan diraikan dengan mesra oleh masyarakat Islam," kata beliau.

Pada majlis penyampaian itu lebih 200 golongan memerlukan menerima sumbangan Aidilfitri sumbangan kerajaan negeri dan para penderma.

No comments: