Tuesday, July 24, 2007

Pejabat ADUN Bunut Payong diceroboh

SUHAIZA ABU BAKAR
KOTA BHARU - Pejabat Wakil Rakyat Ahli Dewan ,Undangan Negeri (ADUN) Bunut - Payung, Datuk Takiyuddin Hassan diceroboh lagi semalam, dan kali ini membabit­kan kerugian kira-kira RMlO,OOO apabila empat komputer di pejabat itu hilang,
Kejadian itu disedari Takiyuddin selepas di­maklumkan kakitangan di pejabatnya kira-kira·· jam 9.45 pagi yang me­maklumkan mengenai kejadian berkenaan dan kehilangan komputer ber­sama alat perisian (CPU).
Takiyuddin berkata, beliau percaya kejadian itu berlaku antara malam sebelumnya sehingga awal pagi semalam.
"lni merupakan ke­jadian kali kedua pejabat saya di Bunut Payung di­ceroboh dan pertama kali berlaku beberapa tahun lalu.
"Pencuri dipercayai mencuri komputer dan CPU berkenaan untuk cnendapatkan maklumat yang disimpan di dalam­nya tetapi alhamdulillah semua dokumen dalam komputer itu disimpan dalam disket," katanya kepada pemberita semalam.
Menurutnya, pencuri disyaki menceroboh bangunan pejabat itu me­lalui bahagian belakang berikutan terdapat kesan umpil pada pintu.
Berikutan . kejadian itu, pihaknya bercadang memasang sistem kame­ra litar tertutup (CCTV) di pejabat berkenaan bagi mengelakkan kejadian sama berulang.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah ke­tika dihubungi Sinar Harian mengesahkan me­nerima,laporan berhubung
kejadian itu.
"Siasatan masih dijalan­kan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana menceroboh rumah malam hari," katanya. - Sinar Harian 23 Julai

No comments: